Na quiet quitting maakt een andere trend haar opwachting in de businesswereld. Merk je dat de werkdruk in je bedrijf blijft toenemen? Schuif je wel eens extra taken door naar je medewerkers, zodat je geen nieuwe collega’s moet aanwerven? Dit fenomeen noemen we ‘quiet hiring’. In deze blogpost lichten we de term helder toe en bespreken we de risico’s die hiermee gepaard gaan. Gelukkig is de oplossing dichterbij dan je denkt …
Wat is quiet hiring?
Hoge werkdruk, strakke deadlines, klanten die de beste service verdienen … Quiet hiring komt voor wanneer leidinggevenden de workload managen door de extra taken te verdelen onder hun werknemers. Het probleem? Vaak wordt hier onvoldoende over gecommuniceerd en lijkt het voor de collega’s onhaalbaar om de bijkomende to do’s af te werken, al is de werkgever zich hier niet altijd van bewust. Het fenomeen is niet nieuw, maar komt wel steeds vaker voor.
De link tussen quiet hiring en hybride jobs
Quiet hiring is te wijten aan de toenemende flexibiliteit bij de huidige jobs. Terwijl er vroeger strakke 9-to-5-agenda’s, strenge functieomschrijvingen en formele arbeidsrelaties waren, kunnen werknemers tegenwoordig meer telewerken en fluïde zijn in hun taken. Zo kunnen ze hun jobinhoud beter afstemmen op hun talenten. Dat is een troef, maar hybride jobs kunnen er ook voor zorgen dat werkgevers meer taken op het bord van hun medewerkers leggen. Het gevaar van quiet hiring loert dus om de hoek …
Waarom doen werkgevers aan quiet hiring?
Quiet hiring past volledig in de war for talent die vandaag woedt. Door de schaarste op de arbeidsmarkt is het voor veel bedrijven een uitdaging om de juiste kandidaten te rekruteren. Wanneer versterking uitblijft, kunnen werkgevers de taken die blijven liggen, doorschuiven naar hun team. Of ze passen de tactiek toe om het aannemen van nieuwe werkkrachten uit te stellen en het werk toch gedaan te krijgen.
De risico’s van quiet hiring
Werkgevers kunnen de werkdruk bij hun collega’s tijdelijk opvoeren, maar dat houdt natuurlijk risico’s in. Waarschijnlijk kunnen ze voor een bepaalde periode rekenen op de empathie van hun medewerkers, die zonder klagen een tandje bijsteken. Maar ze kunnen hen niet blijven beladen met extra werk: het begrip is immers niet oneindig. Wanneer de to-dolijst enkel langer wordt, kan dit op termijn tot giftige reacties leiden, zeker wanneer dit gebeurt zonder transparante communicatie. Bovendien heeft dit een negatieve invloed op het mentaal welzijn van de werknemers.
Onze tip? Bespreek de extra taken en de haalbaarheid ervan met je werknemers. Zo kunnen zij eventuele bezorgdheden, zoals een gebrek aan energie of expertise, uitspreken. Toon zeker ook regelmatig je waardering voor hun inspanningen.
De oplossing voor je bedrijf: projectsourcing
Ontbreekt het je collega’s aan tijd of kennis om extra taken op te nemen? Is hun professionele emmer volledig vol? Dan kan je rekenen op de tijdelijke ondersteuning van Unique Career. Wij beschikken over 300 gedreven Project Consultants, die meteen inzetbaar zijn en de werkdruk bij je medewerkers aanzienlijk verlichten. Dankzij hun diploma hoger onderwijs, sterke talenknobbel en flexibele mindset werken ze vlot op verschillende afdelingen. Wijs dus gerust de extra taken aan hen toe en vermijd overbelasting bij je team. Zo is projectsourcing dé manier om quiet hiring tegen te gaan!
Kent de werkdruk in je organisatie een piek? Wil je jouw medewerkers ondersteunen en ontzorgen? Onze Project Consultants springen meteen bij en halen de druk van de businessketel.